Ми працюємо заради дітей, – як діє в Острозі Інклюзивно-ресурсний центр

23 Квітня 2019, 17:56
4751

Тут просторо, світло і барвисто. А ще, як тільки переступиш поріг, відчуваєш неабияку любов до своєї роботи, яку просто випромінює колектив. Сюди щодень приходять дітки, яких у суспільстві називають «з особливими потребами», та їхні батьки, аби вчитися, розвиватися, любити світ.

Як ви, мабуть, зрозуміли, ідеться про Інклюзивно-ресурсний центр міста Острога. Його відкрили наприкінці січня, а вже нині тут повноцінно тривають заняття. Ми завітали до ІРЦ, аби довідатися, як працює заклад. Говоримо про це з директоркою Оленою Обуховською та педагогами.

– Олено Володимирівно, ІРЦ діє в Острозі майже чотири місяці. Розкажіть, будь ласка, скільки дітей зараз тут навчається?

Заняття в Інклюзивно-ресурсному центрі проводитимуть для дітей 2–18 років. На сьогодні фахівці працюють із майже 30 дітками від 3 до 16 років, тобто ми охопили всі вікові групи. Найбільше дошкільників, хоча є й старші.

– Хто може звернутися в ІРЦ за допомогою?

– Відразу зазначу, що ми працюємо заради дітей: незважаючи на те, що ІРЦ розташований у місті, родини Острожчини, які потребують корекційних послуг для дітей, можуть сюди звернутися, ми нікому не відмовляємо. Більше того, на сьогодні вже є діти, які доїжджають до нас із сіл району.

Утім, хочу наголосити, що дітям які навчаються в спецшколах та інклюзивному навчанні  проводимо тільки комплексну оцінку розвитку. Корекційно-розвиткові послуги ми  надаємо діткам,що навчаються ЗЗСО, ЗДО та на індивідуальній формі навчання.

Директорка Олена Обуховська
Директорка Олена Обуховська

 

– Розкажіть, будь ласка, докладніше, як організована робота Інклюзивно-ресурсного центру.

– Коли до нас звертається чергова родина, фахівці впродовж місяця обстежують дитину. Вивчивши проблеми, упродовж 10 днів формують комплексну оцінку розвитку дитини. За цим висновком відбувається вивчення фізичного розвитку, когнітивної та емоційної сторін, навчальної частини, мовлення дитини. Відповідно до оцінок фахівців рекомендуємо програму, за якою навчатиметься дитина та визначаємо корекційно-розвиткові заняття, що будуть проводити спеціалісти.

Після  комплексної оцінки розвитку дитини, складаємо графік проведення фахівцями корекційно-розвиткових занять. Це можуть бути індивідуальні чи групові заняття. Індивідуальне заняття триває 20–25 хв, однак усе залежить від дитини. Групові заняття тривають 35–40 хв. Вони призначені для того, щоб стимулювати діток, яким це потрібно. 

Щодо розпорядку роботи, працюємо з 8 до 17 год., обідня перерва – з 13 до 14 год.

Графік корекційно-розвиткових занять ми погоджуємо з батьками  індивідуально.

Коридор закладу
Коридор закладу

Один із кабінетів ІРЦ
Один із кабінетів ІРЦ

 

– Олено Володимирівно, розкажіть про матеріально-технічну базу та працівників центру.

– У центрі працюють практичний психолог, учитель-дефектолог, учитель-реабілітолог, учитель-логопед. Наші співробітники постійно підвищують власну кваліфікацію, відвідують тренінги, фахові семінари. В ІРЦ діє три кабінети. Наразі працюємо над тим, щоб перевести кабінет реабілітолога у більше приміщення.

Матеріально-технічна база центру забезпечена різними методиками, хоч потрібно ще дуже багато.

Нещодавно інклюзивно-ресурсні центри Рівненщини, з-поміж який і наш, отримали найновіші методики – для визначення розладів аутичного спектра, синдрому розладу уваги та гіперактивності, для тестування психоосвітнього профілю, для тестування невербального інтелекту і когнітивних здібностей.

Вартість отриманих матеріалів – 140 тисяч гривень. Це дуже велика підтримка від держави. Я не можу сказати, що методики, використовувані раніше, уже зовсім застаріли, але світ змінюється, ми маємо працювати дедалі краще, переймати досвід. Держава про  це справді піклується.

Нові методики, які отримав ІРЦ
Нові методики, які отримав ІРЦ

Нові методики, які отримав ІРЦ
Нові методики, які отримав ІРЦ

 

– Розкажіть, будь ласка, до кого треба звертатися батькам, які хочуть, аби їхні діти відвідували Інклюзивно-ресурсний центр в Острозі?

– Насамперед хочу наголосити, що найкращий вік для подолання проблем – з 3 до 6 років. Дуже важливо не втратити цей час для корекційної роботи з дитиною. Іноді батьки замикаються в собі й не хочуть розповідати про свої проблеми та негаразди. Так робити не треба. Інформація про послуги, які й кому ми надаємо, – конфіденційна.

Загалом, якщо батьки хочуть, щоб дітям надавали корекційно-розвиткові послуги в ІРЦ, мають написати заяву для того, щоб фахівці провели комплексну оцінку розвитку дитини. Для цього потрібно: свідоцтво про народження дитини, паспорт одного з батьків, історію розвитку дитини з народження (форма 112/0), медичну амбулаторну картку, додаткові обстеження (за наявності), посвідчення інваліда (за наявності).


 

На сьогодні в Інклюзивно-ресурсному центрі Острога працює п’ятеро педагогів: директорка, учителька-логопед Олена Обуховська, практична психологиня Оксана Миненко, учителька-реабілітолог Олена Друзюк, учителька-дефектолог Надія Вагнер, учителька-логопед Олена Лавренюк.

Психологиня ІРЦ Оксана Миненко розповідає, що одним із найголовніших пунктів у взаємодії з дітьми є довіра. Ще на етапі попереднього обстеження дитини насамперед звертають увагу на те, чи з’являється комунікативний контакт. Якщо дитина легко адаптується, заняття водночас може проводити 2–3 фахівці. Якщо ж навпаки, намагаються працювати індивідуально, поетапно.

Під час заняття
Під час заняття

 

Оксана Василівна говорить:

– У людей є стереотипне уявлення, що в ІРЦ займаються з тими, хто має «тяжкі» порушення. Це не так. Ми працюємо з різними дітьми. Крім того, підтримуємо батьків, радимо, стимулюємо. Деякі батьки звертаються тільки за комплексною оцінкою, аби встановити загальний індивідуальний рівень розвитку дитини. Більшість приходить із дітьми для корекційно-розвиткових занять.

Під час попереднього обстеження та на перших заняттях обов’язково є батьки, аби вони теж бачили, який вид діяльності ми даємо, які завдання виконує дитина, як реагує, що може…. Після кожного заняття ми даємо рекомендації, пояснюємо, розповідаємо, що дитині вдається, а що треба розвивати і як це краще зробити. Батьки на це зазвичай дуже позитивно реагують, багато хто продуктивно працює вдома, розвиваючи ті чи ті навички.

Оксана Миненко
Оксана Миненко

 

«Батьки налаштовані позитивно, дітки теж дуже задоволені. Іноді малюки навіть не хочуть завершувати урок, адже заняття ми проводимо в легкій інтерактивній, ігровій формі. Нам теж дуже подобається працювати. Наші діти дуже позитивно налаштовані, вони хочуть  ходити до ІРЦ, займатися. Готуючись до кожного заняття, ми стараємося зробити так, щоб вони були не відірвані від життя, мали практичне застосування. Дуже тішить, коли щось дитина не могла зробити, а за два–три заняття вже може. Це той ресурс, який повертається. Хочеться ще більше працювати, а ми працюємо саме заради дітей», – додає Оксана Миненко.

Учителька-реабілітолог Олена Друзюк розповідає, що мала певні сумніви, чи захочуть батьки приводити дітей на заняття в ІРЦ. Але з перших днів стало зрозуміло, що є неабиякий попит – до центру приводять і старших, і малюків.

Олена Друзюк у робочому кабінеті
Олена Друзюк у робочому кабінеті

Кабінет учителя-реабілітолога
Кабінет учителя-реабілітолога

 

– У нас немає батьків, які після завершення заняття зачиняють двері й забувають про те, що тут робили. Усі активно співпрацюють із педагогами, багато займаються з дітьми. Приємно, коли батьки відповідально до цього ставляться. Така спільна робота не може не приносити результатів, – зауважує вчителька-дефектолог Надія Олександрівна.

Надія Вагнер
Надія Вагнер

 

Інклюзивна освіта в Острозі розвивається. Це питання як ніколи на часі на загальнодержавному рівні. І хоч ще треба багато зробити, початок покладено. І старт виявився надзвичайно потужним. Хай так і буде надалі!

Галина МАКСИМЧУК

Коментар
19/03/2024 Вівторок
19.03.2024
18.03.2024