На Івана Купала молоді люди звершували дійства, які закінчувалися оргіями

06 Липня 2017, 10:29
6771

Протоієрей храму святого великомученика Дмитрія Солунського, Дмитрій Теравський розповів, як ставиться Церква до свята Івана Купала.

***

Якщо прослідкувати за засобами масової інформації в період від п’ятого по десяте липня, то можна помітити, що майже всі вони, незалежно від політичних віянь чи джерел фінансування, в різнобарвних тонах розмальовують традиції святкування Івана Купала.

Все, майже до самих дрібниць – вінки на воді, вогнища, папороть, гадання, ворожба та інші деталі, широким потоком вилітають на свідомість людей. І лише одиниці зауважать, і то між рядками, що 7 липня Православна Церква відзначає свято Різдво Івана Хрестителя.

А далі знову згадане. І телевізійні випуски новин не обходяться без святкового репортажу з берегів місцевих водойм.

«Стародавня традиція, вікові звичаї нашої землі», - зауважують з розумним виглядом журналісти. «Християнська традиція», - поправляють «знавці»...

Що ж насправді святкується 7 липня і як Івана Купала поєднане з святом Різдва Івана Предтечі?

Подія народження Івана Хрестителя, яка описана в Євангелії від Луки, святкується Православною Церквою з давніх часів і на Сході, і на Заході. Церковні піснеспіви, що прославляють цю подію, були написані святителем Анатолієм, патріархом Константинопольським ще в V столітті, тобто задовго до хрещення Русі.

Православні християни Різдво Івана Хрестителя святкують за старим стилем 24 червня (за юліанським календарем), тобто 7 липня за новим стилем (за григоріанським календарем).

Що ж стосується свята Купала, то ця традиція має язичницьке походження. Дохристиянські вірування наших предків-язичників, що заселяли Русь, сконцентрувалися під час літнього сонцестояння, коли прекрасне світило дня робить перший поворот на зиму.

Ніч з 23-го на 24-те червня (тобто у ніч проти 7 липня за новим стилем) була для них найбільш містичною в році. В цю ніч молодими людьми звершувалися різні не традиційні дійства, які врешті решт закінчувалися оргіями.

Але як же сталося, що християнське свято перетворилося для декого на язичницьку оргію?

З часів хрещення Русі деякі псевдохристияни продовжували влаштовувати свої язичницькі обряди. Але чи схвалювала їхню поведінку Православна Церква? Звичайно, ні! Навпаки, суворо виявляла двоєдушність і двовірство, накладала покарання і відлучала від Святого Причастя за несумісний з християнством спосіб життя. Тобто, ставила людину перед вибором: «Ти язичник чи християнин?».

Та язичницькі традиції одним словом не викоріниш, та й не в християнському дусі викорінювати все дотла. Необхідно було вижити язичницькі традицію пов’язані із розбещеністю моральних норм, гаданням та поклонінням стихіям природи.

Проте язичницькі традиції наповнювалися новим, християнським, змістом і вони самі по собі із язичницьких ставали загальноприйнятими православними людьми, залишаючись при цьому тими ж, що й раніш.

Ось і в теперішній час юнаки і дівчата, а з ними і всі інші без всякого вагання продовжують виконувати ті ж язичницькі, непритаманні християнству, дійства вже із новітнім гріховним забарвленням.

Нічого спільного з православ'ям подібні забави не мають і не можуть мати. Сьогодні всі говорять про відродження духовності.

Ось і привід порозмірковувати, що ми відроджуємо після 70-ти років атеїзму. Християнство чи язичництво? Віру чи марновірства? Життя у Христі чи смерть у гріху?

Це свято - день нашого вибору. Що ми святкуємо 7 липня? Різдво Іоанна Хрестителя чи ніч на Івана Купала?

Звичайно, кожен, хто вважає себе православним не повинен приймати участі в подібних святкуваннях. Та Церква не вказує, а застерігає – свято Івана Купала – свято язичницьке, і відзначати його гріх, якому потрібно каятися.

Джерело: rozhyshche.rayon.in.ua

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024